2009-10-15
 18:41:24

Läsarfråga! =D

Här kommer min alldeles första riktiga läsarfråga! =) Kul att min blogg når några iaf!

"Postat av: Jenny
Hur lyckas du med dina orkidéer? Man blir ju avis.."


Jaha, är det nu jag ska försöka ge ett svar oxå... ;)
Alltså jag gör nog mest tvärt emot vad man ska göra tror jag... Jag har min orkidée stående i ett söder förnster (INTE rekomenderat har jag hört...), jag har en keramikkruka (inte heller rekomenderat enligt rykte), vattnar med färskt kranvatten (har hört att vattnet ska stå i rumstemp i ett dygn innan vattning men nja skiter i det!), osv...

Jag fick ett tips från en av killarna på Växhuset Linds för ett tag sedan att man ska kolla på rötterna när det är dags att vattna... Ni förstår, rötterna ändrar färg beroende på hur vattennivån i blomman är... Är rötterna gröna betyder det att den är jättenöjd men är dom ljust gröna mer åt det gråa hållet så vill den ha vatten! Det jag gör när min orkidé vill ha vatten är att hälla på ljummet vatten direkt ner i krukan tills hela krukan är fylld till bredden, sen låter jag blomman stå å suga åt sig i ca 5 minuter... Efter 5 min så tar jag upp blomman för att kolla rötterna, är dom gröna häller jag av vattnet å låter blomman rinna av lite innan jag sätter tillbaka den i krukan. Men om rötterna ännu är lite gråa låter jag blomman bada en liten stund till! =) Lite då och då blandar jag även i lite näring i vattnet... Hur ofta å så står flaskan!

En lite småtörstig orkidé... Kunde ha väntat några dagar till egentligen men vi ska bort över helgen så det var lika bra, men ser ni att rötterna är ljusa och lite gråaktiga?

Bada, bada,bada! =)

Nybadad och grööööön! =)

Man visst helst ha en genomskinlig kruka men eftersom jag tycker att det är så grymt fult så trotsade jag det å satte ner min orkidé i en helt vanlig keramikkruka! Det jag gjorde var att jag tog en kruka som egentligen var för stor så det är ca 1-2 cm luft runt om innerkrukan på så sätt når ljuset ner till rötterna!


Här ser ni hela blomman och närningen jag använder...

Som jag skrev i början så ska ju inte orkidéer stå i söderfönster egentligen... Helst ska de stå en bit in i rummet för att undvika direkt solljus... Detta för att i deras rätta klimat så växer orkidéer uppe i träden under grenarna, som då skyddar mot solen. Orkidéer vill dock inte stå för mörkt heller!
Hur som helst så skrev jag oxå att jag har min orkidé i söderförnster! Det jag då får stå ut med är att bladen blir inte riktigt lika gröna å fina, kan förekomma någon liten brännskada ibland men det är inget jag tycker är nått problem! OCH viktigast om man har sin blomma i söderfönster eller soligt läge är att man får vattna oftare!!! Inget som är så jobbigt det heller!


Så här lite grådassiga å småbrända blir bladen när man har dom i direkt solljus...

Något jag hört att många gör är att de knipsar bort de små korvar som växer ut från rötterna å hänger över krukan... GÖR INTE DET!!! Dessa så korvar är blommans luftrötter och dom behövs för att blomman ska överleva!


En luftrot! =)

Orkidéer ska inte heller planteras i vanlig blomjord utan ska ha bark eller speciell kompostjord runt omkring rötterna... Detta för att behålla fukt och luft i krukan.

Ett annat tips jag fick av grabbarna på Linds är att om man har en orkidé med flera blomstänglar å den ena börjar vissna så ska man klippa av den över det tredje ögat... På så vis sparar man näring åt blomman och ger den möjlighet att skjuta nya skott från den friska stängeln! =) HETT TIPS!!!

Kan man lära känna sin blomma å ge den vatten precis i rätt tillfälle varje gång så ska man tydligen kunna ha en orkidé som blommar hela tiden! =)

Ett annat hett tips är att INTE glömma bort blomman när den badar!!! Det lyckades jag göra för några månader sen å då trodde jag banne mig att den skulle dö helt och hållet!!! Men icke, nu kommer det ju till och med en liten bäbis brevid! De blommor som var på blomman när jag "dränkte" den vissnade såklart och jag fick plocka bort ett par blad men som sagt den kommer igen! =)

Ett litet fusk man kan ta till när man har en orkidé som har viloperiod (alltså utan blommning) är att köpa fejk stänglar på t ex Linds å sätta i... Inte lika kul såklart men fan så mycket finare än ett par blad i en kruka!!! =D
Och så kan man spraya bladen med glansspray för extra fin lyster! =) Vet dock inte om direkt solljus och glansspray är den bästa kombinationen... =S


Så här ser den ut med glansspray, blank och fin! =)

Jisses mitt längsta inlägg någonsin tror jag! =D Så det kan bli... Sorry!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: